PREHRANA: BETA KAROTEN, ZANIMIVA DEJSTVA

Beta karoten, karotenoid ki ima velik vpliv na zdravje
Beta karoten, karotenoid ki ima velik vpliv na zdravje

Beta karoten, karotenoid ki ima velik vpliv na zdravje

Beta karoten je antioksidant, ki se v človeškem telesu pretvori v vitamin A in ima številne koristi za zdravje. Beta karoten je odgovoren za rdečo, rumeno in oranžno barvo sadja in zelenjave. Drugi člani družine karotenoidnih antioksidantov so: astaksantin, kriptoksantin, alfa karoten, zeaksantin, lutein in likopen. Za razliko od beta karotena se večina teh hranil v pomembnih količinah ne pretvori v vitamin A. Pomembno je, da veste, kako svojo kožo nahraniti tudi od znotraj, zato ga spoznajte.

Kakšne so prednosti beta karotena?

Antioksidanti, kot je beta karoten, igrajo ključno vlogo v boju telesa proti prostim radikalom. Veliko raziskav podpira tezo, da vnos antioksidantov prispeva k optimalnemu telesnemu zdravju. Vnos beta karotena je povezan s številnimi koristmi. Znano je da vpliva na zdravje kosti. Rezultati so pokazali, da obstaja tudi povezava med dolgotrajno porabo beta karotena in upočasnjevanjem kognitivnih motenj.

Beta karoten, karotenoid ki ima velik vpliv na zdravje

Blagodejno vpliva na kožo

Beta karoten se v telesu počasi pretvori v vitamin A, ki se večinoma nalaga v jetrih ter omogoča normalen vid ter razvoj, obnovo in delovanje povrhnjice kože in sluznice, ugodno deluje pri nekaterih kožnih boleznih, celjenju ran, prebavnih motnjah in pomanjkanju teka, preprečuje infekcije sluznic, ščiti pred nekaterimi oblikami raka, navaja wiki.fkkt. Številne študije so pokazale zaščitni učinek beta karotena pred sončnimi opeklinami.

Živila, bogata z beta karotenom

Beta karoten je večinoma v rdečem, oranžnem ali rumenem sadju in zelenjavi. Temno zelena listnata zelenjava pa vsebuje tudi veliko količino tega antioksidanta.

Živila, ki vsebujejo največ beta karotena, so: korenje, sladki krompir, ohrovt, špinača, buča, melona, rdeča in rumena paprika, marelice, grah in brokoli. Beta karoten najdemo tudi v zeliščih, kot so paprika, kajenski poper, čili, peteršilj, koriander, rožmarin, žajbelj in koriander.

Koliko beta karotena je priporočljivo zaužiti?

Beta karoten se bo bolje absorbiral, če ga zaužijemo s toplotno obdelano hrano. Prav tako je priporočljivo, da ga zaužijemo z maščobami, kot so razna zdrava olja ali oreški. V skladu s smernicami je varno zaužiti 6-15 mg beta karotena na dan. Za otroke je sprejemljiv vnos 3-6 mg beta karotena na dan. Antioksidacijsko delovanje beta karotena je le eden od razlogov, zakaj je pomembno, da povečate vnos sadja in zelenjave v vsakodnevni prehrani. Hvaležne vam bodo oči, kosti, možgani in koža.

Beta karoten, karotenoid ki ima velik vpliv na zdravje

Beta karoten in sončenje

Beta karoten spodbuja tvorbo pigmenta melanina in nevtralizira delovanje škodljivih prostih radikalov ter tako zmanjšuje negativni učinek sončnih žarkov na kožo. Zato znanstveniki priporočajo, da ga uživate nekaj tednov pred izpostavljanjem soncu, da bodo potrebe po njem pripravljene in zaloge zadovoljene.

Katero živilo vsebuje največ beta karotena?

Največ beta karotena vsebuje surovo palmovo olje.

Pripravila: Sara Vajdič, univ.dipl.inž.živil.teh.