Debelost, tveganje, ki je z njo povezano ter rešitve, kako se ji izogniti ali jo premagati

Če zaužijete več kalorij, kot jih potrošite, se boste zredili. Past v tej enačbi je, da nekateri ljudje presnavljajo hrano drugače kot drugi. Vzroki so zapleteni in jih raziskovalci popolnoma še ne razumejo. Presenečeni so nad vsakim novim odkritjem.

Debelost, tveganje, ki je z njo povezano ter rešitve, kako se ji izogniti ali jo premagati

Novejša raziskava je pokazala, da debeli ljudje kalorije potrošijo hitreje kot suhi, ker se njihova presnova, ko se redijo, pospeši, in se upočasni, če poskušajo shujšati. Debeli ljudje ponavadi ljudje, ki tehtajo več kot 20% več od svoje idealne teže. Ti ljudje ne samo, da imajo več maščobni celic, ki potrebujejo hrano, ampak tudi njihova presnova kalorije hitreje potroši. Kljub tem oviram bi morali, če ste predebeli na vsak način shujšati.

Nenadzorovana debelost vas izpostavlja mnogo večjemu tveganju za različna nevarna, lahko življenjsko nevarna stanja, od raka do bolezni srca.

Posebej nevarno je, če se maščevje nabira okoli pasu. Maščevje na stegnih je bolj pogosto pri ženskah in služi kot zaloga energije, maščevje v trebuhu pa izloča maščobne kisline neposredno v kri za kratkoročno energijo.

S čim je običajno povezana debelost?

Debelost je večinoma povezana z družinsko obremenjenostjo, družbenim okoljem, prehrano in načinom življenja.

Redko je vzrok specifična motnja, motnja delovanja ščitnice. Tudi nekatera zdravila, predvsem estrogeni in progestageni, insulin in steroidi, povzročajo debelost. Poleg vseh teh dejavnikov je raziskava pokazala, da imajo vlogo pri debelosti tudi mišice in maščobne celice v telesu.

Če ste debeli, morate razmišljati o dolgoročnih spremembah in ne o kratkoročnih dietah, ker je vaša težava dolgoročna. V posvetu s strokovnjakom določita ciljno količino kalorij, nato jo poslušajte vzdrževati. Cilj boste dosegli s prehrano z malo maščobami, malo sladkorja in veliko vlakninami. V tedenske dejavnosti vključite vadbo. Preproste dejavnosti, kot so opoldanski polurni sprehod, so lahko zelo učinkovite.

Obstajajo dokazi, da dolgoročen, strog program telesne vadbe in zmerna dieta z malo maščobami trajno spremenita nastavitveno točko, zaradi česar pozneje lažje vzdržujete telesno težo.

Kajenje je značilen primer, kako nagnjenost k debelemu človeka zapelje v nezdrav način življenja. Predebele najstnice pogosteje kadijo in se slabše odzovejo na programe opuščanja, ker mislijo, da s kajenjem preprečujejo, da bi se še bolj zredile. Kajenje sicer zavira apetit, vendar učinkuje tudi na skladiščenje maščevja in povzroča nabiranje maščobe okoli pasu. Tudi pitje alkohola zveča njihov vnos kalorij, alkohol se v telesu presnavlja podobno kot mastna hrana.

Debelost, tveganje, ki je z njo povezano ter rešitve, kako se ji izogniti ali jo premagati

Če se držite zmerne diete z malo maščobami in redne telesne vadbe, se bo vaša telesna teža znižala. Ko telo sprejme manjšo telesno težo kot vaše naravno stanje, jo boste lažje vzdrževali brez diete.

KRATKA PRIPOROČILA

Jejte tri ali štiri zmerne obroke na dan, glavni obrok naj bo v sredini dneva. Jejte hrano z mnogo vlakninami in malo maščobami, izogibajte se sedečim dejavnostim, in se redno ukvarjajte s telesno vadbo. Ne uporabljajte diet, ki štejejo kalorije in zahtevajo stradanje in ne odrekajte se normalnim obrokom hrane. Hrano ne uporabljajte za nagrado samemu sebi.

Pripravila: S.V.univ.dipl.inž.živil.tehnol.