Ogljikovi hidrati v prehrani, gorivo za telo

Predviden čas branja: 4 minutes

Kemično so to spojine ogljika, vodika in kisika. Najpomembnejši je kisik, ki pripomore, da se ogljikovi hidrati idealno pogonsko gorivo človeškega organizma. Zgorevanje ali oksidacija ni končno nič drugega kot spajanje drugih snovi s kisikom, pri čemer nastaja energija. Če neka snov že vsebuje kisik, ne potrebuje za izgorevanje od drugod nič ali pa le malo kisika.

V nasprotju z beljakovinami in maščobami potrebujejo ogljikovi hidrati za  zgorevanje zelo malo kisika.

Ogljikovi hidrati v prehrani, gorivo za telo

To je njihova odločilna prednost, k jim omogoča, da so za telo najpomembnejši vir energije. Zaradi varčnosti pri uporabi kisika jih telo za pridobivanje energije uporablja raje kot druge snovi. Ker izgorevanje ogljikovih hidratov za telo ni težavno, nam ob tem le redko zmanjkuje sape.

Odločilna za resnični pomen ogljikovih hidratov je njihova kakovost.

Če govorimo o sladkorju, ne pomislimo na to, da ga ne vsebujejo le sladkarije, temveč tudi polnozrnate testenine, pa tudi zelenjava in slane paličice. Načelo velja naslednje: polnovredni ogljikovi hidrati ne oskrbujejo telesa le z energijo, temveč imajo še vrsto drugih prednosti. Manjvredni ogljikovi hidrati pa niso nič drugega kot kalorijske bombe. V kratkem času dovajajo telesu preveč energije, da bi jo telo lahko porabilo.

Če v pogovornem jeziku govorimo o sladkorju, so pri tem mišljeni manjvredni ogljikovi hidrati z eno ali dvema molekulama sladkorja. Na polnovredne sestavljene sladkorje pri tem pozabimo, ker pač niso sladki. Pojem sladkor zajema obe vrsti sladkorja, pri tem pa je biološko ena uničevalec zobovja sorazmerno brez vrednosti, druga pa visoko vredno energetsko gorivo.

Pri polnovrednih ogljikovih hidrati gre praviloma za naravni sestavljen sladkor, torej za snovi, ki smo jih zli iz narave predvsem rastline in njihove sadeže, in ki so sestavljene iz več sladkorni molekul. Dobre lastnosti teh ogljikovih hidratov: vsebujejo mnogo mineralov, vitaminov in mikroelementov, ponujajo množico okusov, sestavljeni so iz mnogih sladkornih molekul, zato se v telesu počasi razgrajujejo, količina krvnega sladkorja raste počasi in trajno. Torej nas hrana iz polnovrednih ogljikovih hidratov tudi trajno nasiti.

MANJVREDNI OGLJIKOVI HIDRATI

Pri teh ogljikovih hidratih gre praviloma za industrijsko pridobljene vrste sladkorja, na prime sladkornega trsa ali sladkorne pene, pa tudi za sadni in grozni sladkor. Sestavljeni so le iz ene ali dveh molekul sladkorja. Njihova prednost je, da jih telo zelo hitro razkroji in s tem pridobi energijo, izjema je mlečni sladkor. Vsekakor so količine teh hidratov, ki jih vsak dan prejmemo s hrano, prevelike, tako da telo doživlja pravcati sladkorni šok in z izlivanjem insulina poizkuša spet zmanjšati količino sladkorja v krvi. Pri tem pa je včasih preveč temeljito: vrednost sladkorja se tako zniža, da postanemo lačni in utrujeni.

Ogljikovi hidrati v prehrani, gorivo za telo

SREČA IN ZADOVOLJSTVO

Sladkor ugodno deluje na živčni sistem. Tako nas popuščanje sladki skušnjavi do neke mere obvaruje pred tem, da bi postali turobni. Sladkor pa nas lahko tudi reši potrtosti, seveda če zaradi tega nimamo slabe vesti. Če bi si to očitali, pa bi naše razpoloženje seveda zdrknilo globoko navzdol.

KDOR JE POČASI, POTREBUHE MANJ SLADKARIJ

Paziti moramo na to, da jemo počasi in hrano temeljito prežvečimo. Zato porabimo sicer več časa, vendar se izplača. Če žvečimo dovolj dolgo, razkroji sladkorje dolgih verig že slina v ustih. Ob tem se na jeziku pojavi sladkoben okus, ki nam poteši željo po sladkarijah, ne da bi jih zaužili.

Ali mladostniki v Sloveniji zaužijejo dovolj ogljikovih hidratov?

Raziskava, opravljena na populaciji srednješolcev na eni izmed ljubljanskih srednjih šol nakazuje, da so v v obrokih ogljikovi hidrati v večini obrokov prisotni v zadostni količini. Največ ogljikovih hidratov posamezniki zaužijejo z zajtrki.

Ali starostniki v Sloveniji zaužijejo dovolj ogljikovih hidratov?

Raziskava, opravljena v enem izmed ljubljanskih domov za ostarele navaja, da s celodnevno prehrano starostniki v povprečju zaužijejo dovolj ogljikovih hidratov.

Pripravila S.V. univ.dipl.inž.živil.tehnol.