Se diagnoza glasi nespečnost. Marsikdo ima občasno težave s spanjem.

Vendar pa se nekateri kar naprej po cele noči premetavajo po postelji, spet drugi se zbujajo v jutranjih urah in ne morejo več zaspati. Čeprav v resnici le malo ljudi ostane budnih vso noč, se po samo nekaj prespanih urah počutijo, kot da sploh niso zatisnili očesa. V takih primerih se diagnoza glasi nespečnost. Gre za precej razširjeno motno spanja, za katere lažjo obliko trpi približno 10% ljudi, za težjo pa 1%.

Kdaj govorimo o nespečnosti in o težavah s spanjem?

Če se vaš vsakdanjik spremeni, na primer zaradi potovanja, nove službe, odhoda v bolnišnico ali selitve, se s tem poveča nevarnost neprespanih noči. Tudi večerni prepir ali razburljiv film lahko za kakšno noč ali dve povzroči nemiren spanec. Vendar tovrstna nespečnost praviloma v nekaj dneh izgine. Dalj časa trajajoče neprespane noči lahko kažejo na kronično nespečnost, zaradi katere je velikokrat nujna strokovna pomoč ali sprememba življenjskega načina. Velikokrat so vzrok nespečnosti druge zdravstvene težave, kot na primer artritis, krč v mečih, bolečine v križu ali pogosto uriniranje. Najpogosteje moti spanje prav življenjski način.

Nekateri ljudje na primer ves dan pijejo kavo, da bi ostali budni, zvečer pa se razvedrijo z alkoholom, nič čudnega, da potem ne morejo zaspati.

Nespečnost
Nespečnost

Naučena bolezen

Za nespečnost sicer obstajajo različni vzroki, toda večina prizadetih ima kot rečejo znanstveniki pogojeno ali naučeno nespečnost. Vsakdanje skrbi in obremenitve seveda lahko vplivajo na spanec. Vendar pravi izhod iz tega ni na silo se odpraviti v posteljo in skušati zaspati. Organizem se bo namreč temu upiral in bo ostal buden še dlje. Ko skrbi izginejo, takšne telesne reakcije ostanejo, s tem pa tudi nespečnost. Na srečo lahko bolniki, ki trpijo za takšno obliko nespečnosti, to pogojeno budnost odpravijo popolnoma brez zdravil.

Prvi korak je, da ukrotite svoje misli in skrbi, ki proti večeru navadno narastejo. Da bi to lahko dosegli, izberite čas, denimo kmalu po večerji, ko si boste lahko zapisali vse, kar vas teži, in potem sestavili seznam z ukrepi, ki jih boste naslednji dan postopno izvedli. Že tak preprost korak vas lahko pomiri in sprosti ter tako pomaga na poti k zdravemu spanju. Tudi z molitvijo, meditacijo in avtogenim treningom je moč umiriti vsesplošne skrbi in strahove.

Največji zaspanci so ovni in vodnarji.
Največji zaspanci so ovni in vodnarji.

Za lajšanje težav z nespečnostjo, ki se je pojavila zaradi večjega preobrata v vašem življenju, zdravnik navadno predpiše uspavalne tablete. Če jih boste jemali dlje časa, se lahko zgodi, da boste brez njih težko shajali. Po določenem obdobju lahko namreč postanete odvisni od njih.

DOBRO VPRAŠANJE:
Lahko hormonska sprememba v meni spremeni vzorec spanja?

Da, z obsežno anketo so dokazali, da ima približno 36% žensk v meni navale vročine, ki približno pet dni v mesecu ovirajo njihov spanec. Vendar pa ima težave z nespečnostjo, pogojeno s hormoni, tudi polovica žensk, ki še imajo menstruacijo. V povprečju je njihovo spanje moteno 2,5 dneva na menstrualni cikel.

Vsekakor pa na vaše spalne navade vplivajo tudi LUNINE MENE.

Največji zaspanci, ki običajno nimate težav z nespečnostjo ste ovni in vodnarji.