Prehrana v nosečnosti vpliva na razvoj otroka

V času nosečnosti je prehrana eden izmed najvažnejših faktorjev za razvoj otroka in počutje matere, saj prehrana v tem obdobju vpliva na velikost posteljice in njeno zmožnost zagotavljanja vseh hranil ter kisika za rast in razvoj otroka.

Ženske s prenizko telesno težo imajo včasih premalo maščevja, da bi telo lahko normalno tvorilo estrogen. Ženske s čezmerno telesno težo pa imajo lahko težave z ovulacijo.

Priporočljivo je, da odvečne kilograme izgubite pred nosečnostjo, saj hujšanje privede do številnih posledic, ki so v času nosečnosti bolj negativnega značaja.

Če ste v fazi nosečnosti in želite jemati prehranska dopolnila, se o tem posvetujte s svojim zdravnikom. Ne smete preseči določenih predpisanih odmerkov, saj lahko visoka raven določenih vitaminov in mineralov povzroči različne prirojene okvare.

PREHRANA V NOSEČNOSTI JE KLJUČNEGA POMENA

Vedno več je dokazov, ki pričajo k dejstvu, da obstaja povezava med dogajanjem v času razvoja zarodka in tveganjem za kasnejši razvoj bolezni. Kardiovaskularnih bolezni, sladkorne bolezni in povišanega pritiska. Otroci, ki se v maternici ne razvijejo dovolj, so lahko bolj bolehni.

Dodatki, prirejeni za populacijo nosečnic so danes povsod na razpolago, vendar pa je potrebno, prej kot po njih brezglavo posežemo, proučiti njihove učinke in upoštevati zmernost. Vendar ni priporočljivo, da bi si nosečnice v tem obdobju delale s prehrano prevelike skrbi, dobro je že, če upoštevajo osnovne smernice in se po njih ravnajo.

Prehrana v nosečnosti
Prehrana v nosečnosti

Priporočljiva prehranska dopolnila:

Folna kislina

Redno jemanje folne kisline pred in po zanositvi je priporočljivo. Dobri viri folne kisline so: obogateni kosmiči, brstični ohrovt, brokoli, pomaranče in izvleček kvasa.

Železo

Ženske v času nosečnosti tvorijo večje količine krvi, zato potrebujejo večje količine železa. Tanin in čaj ovirata absorbcijo železa, vitamin C pa jo povečuje. Za žensko, ki ima ob zanositvi nizke količine železa, je priporočljivo, da med nosečnostjo poveča vnos železa. Vendar pa morajo biti previdne, saj jemanje pripravkov, ki vsebujejo železo, lahko povzroči zaprtje, hkrati pa zmanjša delovanje cinka, kar pa ni zaželeno. Telesu lahko dostopno obliko železa, ki je vezano na pigment hem, najdemo v hrani živalskega izvora, npr. v ledvicah, pustem rdečem mesu, puranjem, piščančjem mesu in sardelah. Jetra pa kljub temu, da vsebujejo veliko železa med nosečnostjo niso primerna hrana, ker lahko vsebujejo velike količine retinola, ki lahko škoduje zarodku.

Kalcij

Sposobnost absorpcije kalcija iz črevesja se v času nosečnosti poveča. Nosečnice, ki dovolj kalcija zaužijejo s hrano, nimajo potrebe po jemanju dodatnega kalcija. Priporočen dnevni odmerek je 700 mg. Največ kalcija pa vsebujejo: dovolj velike količine mlečnih izdelkov . V zgodnji fazi nosečnosti telo porablja zaloge kalcija iz kosti, vendar se tega zaloge kasneje zapolnijo. Mlade nosečnice, ki še nimajo razvitih kosti, bi morale povečati vnos kalcija.

Magnezij

Glede na to, da je ključnega pomena za tvorbo kosti je med nosečnostjo zelo pomemben. Izloča se v materinem mleku in v primeru, da mati med nosečnostjo ne uživa dovolj velikih količin magnezija, se začnejo prazniti njegove zaloge v kosteh. Prehrana, ki ima visoko vsebnost magnezija je zaželena, zato naj nosečnica uživa dovolj oreškov, fižola in polnozrnatih žit.

Vitamin A

Je vitamin, ki ima ključno vlogo pri rasti in razvoju celic in celičnih membran ter za različne presnovne procese in razvoj kože. Priporočeno količino zlahka doprinesemo s prehrano, jemanje dopolnil ni potrebno, razen če ne uživamo dovolj hrane z vsebnostjo tega vitamina. Največ ga vsebujejo: korenje, mango, dinje, papaja, breskve, temnozelena zelenjava, mleko, maslo, sir in jogurt.

Če vas muči jutranja slabost, si lahko pomagate z ingverjem. Zaužijete ga lahko kot kapsule, tablete ali čaj, najbolj priporočljivo pa je uživanje svežih korenin.

Če imate težave z zaprtjem, lahko posežete po trpotcu. Domača lekarna priporoča malinove liste, za okrepitev tonusa mišic maternice pred porodom, saj vzpodbujajo učinkovito krčenje maternice ter skrajšajo čas poroda.

Neustrezna prehrana med nosečnostjo lahko privede do številnih zapletov, kot so prezgodnje rojstvo ali razna obolenja. Pri čisto neustrezni prehrani med nosečnostjo se lahko zgodi, da otrok zboli za rahitisom ali drugimi boleznimi.

Da nosečnica pokrije vse dnevne potrebe po vitaminih, mineralih in balastnih snoveh je nujno, da zaužije dovolj veliko količino beljakovinskih živil ter sadja in zelenjave. Z maščobnimi in škrobnimi živili pa ne sme pretiravati, z izjemo koristnih maščobnih kislin. Če poteka nosečnost normalno lahko pije: vodo, čaje, naravne sadne sokove, izogiba pa naj se gaziranim pijačam, saj vsebujejo preveč ogljikovega dioksida in sladkorja.

S.V. univ.dipl.inž.živil.tehnol.

Preberite tudi STE SANJALI HRANO ALI PIJAČO? PREVERITE POMEN